Hoppa till sidans innehåll

Matchen


Matcherna och då framförallt hemmamatcherna är en nyckelfaktor för föreningens välmående. Har föreningen en stor och bred verksamhet och lyckas väl i sitt interna arbete att sälja in sitt elitlag, kan hemmamatcherna ge skjuts och självförtroende åt hela klubben. Att skapa en härlig atmosfär och prestera väl på hemmaplan inför den stora hemmapubliken är vad vi alla önskar. Förtutom detta är en stor pubik även en stor potentiell intäkt.

För att lyckas behövs en stabil organisation som planerar för arrangemangen. Fundera igenom vad din förening kan göra för att locka publik och locka medlemmarna i föreningen att komma och titta och njuta av volleyboll på högsta nivå.

KALLELSE, DOMARE / BORTALAG
Minst tre dagar före match kallar hemmalaget både motståndare och domare till matchen. Ska man göra ett programblad behövs framförhållning så att det blir korrekta fakta kring spelare, tröjnummer domare mm.

TILLGÅNG TILL UTRYMME
Bortalaget ska ha tillgång till omklädningsrum 90-120 minuter före matchstart. Detta kommuniceras mellan lagen i samband med kallelsen.

Bortalaget ska ha tillgång till spelplanen 60 minuter före matchstart. Ett sätt att öka kvaliteten på arrangemanget är att få tillgång till arenan så lång tid i förväg att spelplanen är iordningställd innan spelarna kommer in på planen.

TRÄNINGSTID MATCHDAGEN
En ytterligare kvalitetshöjning är att ge möjlighet till träning för båda lagen på matcharenan samma dag som matchen spelas. Det här är speciellt intressant i slutspelet, men även något att sträva mot i grundserien.

INTRÄDE
Fundera igenom var bästa placeringen för publikentrén till matchen är. Vid huvudingången till arenan, vid ingången till läktaren eller på annan plats? Se till att föreningens bästa säljare placeras här. Här syns föreningens ansikte utåt väldigt tydligt. De som har ansvaret är pålästa och kan svara på frågor om allt och ingenting. (Är han/hon skadad, var ligger toaletterna, hur går slutspelet till mm). Om föreningen står för insläppet är personerna klädda som funktionärer.

Vad kostar det att se en volleybollmatch? Singelmatch eller årskort? Hur gör din förening för att veta vad rätt pris är för produkten en elitseriematch i volleyboll? Vad kostar det i entréavgift att besöka andra idrottsevenemang i din region. Har din förening underlättat för besökare som vill betala med kort eller via mobilen?

FÖRBEREDELSER FÖRE MATCH
Lagen värmer upp på var sin planhalva och gör det antingen i uppvärmningsställ eller i matchställ. Alla i laget är klädda likadant. Men spelaren väljer själv om överdragsjacka och/eller överdragsbyxa används och när plaggen tas av.

Minst 16 minuter före matchstart ska spelarna vara klädda i matchstället.

Arenan hålls fri från kläder som inte används. Föreningen har exempelvis tagit fram en vagn per lag där kläderna samlas och som kan flyttas mellan seten. Spelarnas väskor ställs under eller bakom lagets stolsrad/bänk.

TIDPLAN
- 17 minuter (innan matchstart) kontrollerar domarna näthöjden. Slut på inbollningen.
- 16 min förstedomaren kallar till lottning. Lagen har då tagit på sig sina matchställ. Bytet från uppvärmningskläder till matchställ görs i omklädningsrum. Ombyte görs inte på arenan då det kan uppfattas negativt och oprofessionellt. I samband med lottningen bestäms längden på pausen mellan andra och tredje set.
- 15 min, förstedomaren blåser till inspike
- 12 min, coachen lämnar in startuppställningen till andredomaren
- 5 min, förstedomaren blåser, vilket betyder att nätuppvärmningen är över
- 3 min, line-up, presentation av lagen och domarna.
Det här är ett bra tillfälle att skapa god stämning inför matchstart. Föreningen väljer det sätt som passar bäst utifrån förutsättningar och publik. Ett sätt är att presentera domarna och hela laguppställningarna. Ett annat sätt är att presentera domarna, lagkaptener/coacher samt startuppställningen. Varför inte använda ljus och ljud för att höja stämningen ytterligare?

I båda fallen ställer lagen upp längs planen, med lagkapten närmast domaren och därefter liberospelaren och sedan de övriga spelarna i nummerordning. Domarna står närmast nätet på var sin sida.

Domarna intar sina platser och rullar iväg matchbollarna till de bollrullare som ska ha var sin boll.

Om alternativet med att presentera startuppställningen väljs sker det genom att man ropar in en spelare i taget i nummerordning och med libero sist. Det här är det sista som görs före matchstart.

MATCHSTART
Andredomaren kollar av att spelarna står i enlighet med den startuppställning som laget lämnat in. Andredomaren säger ok till att libero byts in och ger därefter klartecken till förstedomaren att sätta ingång matchen.

MUSIK
Att spela musik under matchen är något som tillför volleybollarrangemanget stämning för både publik och spelare. Viktigt för klubben är att det blir en positiv snackis som skapar mervärde.

Soundcheck görs i god tid med någon som lyssnar från läktarplats.

Före matchen spelas musik utan avbrott.

I samband med inspike och framförallt vid presentationen har föreningen en plan för vilken slags musik som passar. Här sätts en känsla för arrangemanget.

Under matchen spelas musik mellan bollarna. Så fort domaren blåst av bollen går musiken igång och när förstedomaren blåser till nästa serve är det dags att dra ner ljudet till noll igen.

Man kan peppa med musik. Däremot ska man inte spela musik med syfte att störa bortalaget. DJ och speaker samarbetar. Pratar speakern mycket minskar möjligheterna att spela musik mellan bollarna. Ha en strategi för hur proportionerna fördelas. Kanske är det för just din förening viktigt att musiken går före speaker, eller är det tvärtom?

Fundera på vilken slags musik som ska spelas under matchen. Ska det kanske vara andra låtar i slutet av ett jämnt set jämfört med i ett ojämnt? Musikläggningen har stor betydelse för helhetsupplevelsen.

SPEAKER
Att ha en kunnig och pratvänlig speaker gör stor skillnad i upplevelsen av arrangemanget. Speakern har möjlighet att skapa en fin stämning och vara den enskilda faktorn för att publiken ska komma tillbaka flera gånger.

Den som pratar är påläst om lagen och spelarna som deltar. Naturligtvis har speakern fullständig koll på uttal av namnen på deltagare och sponsorer under arrangemanget.

Speakern peppar det egna laget men det är förbjudet att prata ner spelare och funktionärer.

Givetvis förklarar speakern varför det blir spelavbrott på grund av svårigheter för domare/matchsekreterare att komma fram till beslut. Däremot får speaker under inga omständigheter delge sin personliga uppfattning, exempelvis kommentera domarnas beslut. Speakern och DJ samarbetar.

UNDER MATCH
I volleyboll är det många pauser. Spelrytmen är serve, bollduell (som kan vara så kort som en serve i nät), avblåsning och till ny serve.

Snittlängd på bolldueller har gjorts på svenska elitserielag som visar att:
Snittlängd dam: 7,5 sek / herr: 6,2 sek

Under seten sköter domarna ruljansen. Speakern och DJ samarbetar med matchfunktionärerna för att se till att publiken kan följa poängställningen och skapa stämning under setet.

När set 1 är slut ska det vara paus i tre minuter. Under pausen hinns i stort sett inget mer än att lagen byter sida och därefter är det dags för spel igen. En möjlighet till aktivitet är att det finns försäljare som går runt och säljer godis, dricka eller lotter exempelvis.
Efter set 2 kan det vara dags för en längre paus. Hemmalaget väljer om det ska vara 3, 10 eller 15 minuters paus, vilket ska kommuniceras vid lottningen inför matchen. Även om din förening inte har rättigheter till försäljning kan ni se över om det finns andra värden genom att ha en längre paus. Det finns inga krav på underhållning men det kan höja värdet på den totala upplevelsen för besökaren och vara skillnaden om han/hon återkommer. Har föreningen en aktivitet kan den hållas på banan eller i annat utrymme. Publiken ska inte ta plats på spelutrymmet. En del väljer dansuppvisningar, andra har publiktävlingar. Efterföljande setpauser är alltid tre minuter.

Avbytarna har rätt att bolla med varandra under treminuterspauserna. De ska då hålla sig utanför spelplanen. Om en längre paus finns har spelarna rätt att använda hela spelplanen för att bolla in under de sista tre minuterna innan domaren blåser, vilket görs 1 minut innan setet startar.

EFTER MATCHEN
Direkt efter matchen ställer sig domarna vid domarstolen. Lagen ställer upp och tackar varandra och domarna. God ton är att alla spelare tackar domarna men kravet är att lagkapten och coach ska göra det.

Därefter ställer spelarna upp till line-up. Hur man ställer upp kommuniceras innan matchen.

Speakern annonserar ut matchens lirare, matchens bästa poängplockare (från statistiken) och eventuellt andra utmärkelser. Dessutom lämpligt att nästkommande match annonseras ut. DJ bör spela musik till sista åskådare har lämnat läktaren.

Domarna och sekreteraren slutför matchen och en signering av escoresheetet ska göras. Innan signering ser scorern till att publiksiffran är införd. Först scorern, därefter lagen och sist domarna. I föreningens överenskommelse med spelarna framgår att signeringen går före intervjuer av media och övriga.

Efter signeringen avslutas matchen genom en s.k upload då escoresheet skickas till förbundets FTP-server. Då uppdateras matchresultat och tabellerna. Matchresultatetet ska även läggas in i PROFIXIO och det ska göras inom 30 minuter efter matchslut. Tips, att scorern gör det direkt efter att matchfilen laddats upp.

Därefter återstår enbart utmaningen att få undan allt material. Rekommendationen är att föreningen engagerar funktionärer som bara har till uppgift att plocka ihop.

LIVESCORE
Att följa matchen via webben är numer inkört och en naturlig del av elitseriekonceptet. I det här kapitlet står en del om livescore medan handhavandet, escoresheet - det som genererar data till webben, står under kapitlet matchen.

UTFÖRARE
Escoresheet är utmärkt syssla för exempelvis föräldrar att sköta. Ett bra sätt är att en grupp om tre – fyra personer tar på sig uppdraget och att de delar upp hemmamatcherna mellan sig.

DATOR
För escoresheet krävs dator/pc, windows, och internetuppkoppling. Ligger nätverk i anläggningen nere fungerar mobilt bredband.

PROGRAMVARAN
Svensk volleyboll tillhandahåller programvaran som laddas ner från: http://svbf-wcm.dataproject-stats.com/Administration/DataProject_Software/Software.aspx

Escoresheet är relativt sett enkelt att sköta och de flesta föreningar klarar det med enbart manualen som finns här. länk:
https://www.volleyboll.se/volleyboll/tavling/Nationellaserier/Elitserien/OmElitserien/forforeningen/Manualer/Scoring/
Utbildning uppmuntras alltid och görs i samarbete med SISU Idrottsutbildarna i distriktet.

PÅ WEBBEN
På livescoren visas vilka spelare som är på planen, man följer servare för servare och i matchen poäng för poäng. Servande spelare visas med antal servare och hur det gått. Därutöver en graf som visar hur poängen fördelar sig i respektive rotation.

LIVESTATISTIK
Data Volley 4 (Data Volley 4 Media) är den programvara som föreningen använder för scouting i Elitserien och via dessa program genereras livestatistik från matcherna. Data Volley 4 är i särklass det bästa alternativet.

Med produkterna kan föreningen,
Scouta det egna laget och motståndarna
Scouta motståndarnas tidigare matcher
Analysera pågående match
Analysera och utveckla individer

Data används även för att visa livestatistik under matcherna inklusive olika typer av statistik på både spelare och lag.

ANSVARIG
En god idé är att föreningen utser en scoutansvarig. Föreningen meddelar This is a mailto link vem som är utsedd. Denne tar emot och lämnar information när behov uppstår samt ansvarar för att föreningen kompetensutvecklar sig.

UTFÖRARE
Flera föreningar använder lagets scoutare för att få ut livestatistiken. Fördelarna blir att nivån och kontinuiteten säkerställs och därtill minskar behovet av matchfunktionärer då scoutaren är knuten till laget.

DATOR
För att scouta matchen behövs dator (pc – ej mac) och internetuppkoppling. Använd nätverket i hallen, men om det saknas kan du använda mobilt bredband eller gå via mobiltelefonens uppkoppling. Det är inga särskilda krav som ställs på datorn eller uppkopplingen.

PROGRAMVARAN
Laddas ner från: http://svbf-wcm.dataproject-stats.com/Administration/DataProject_Software/Software.aspx

Viss information finns på
https://www.volleyboll.se/volleyboll/tavling/Nationellaserier/Elitserien/OmElitserien/forforeningen/Manualer/Scouting/

Manual för Data Volley 4
https://dataprojectstoragewe.blob.core.windows.net:443/dvhandbooks/Training_Course_FIVB_2017.ppsx

SCOUT
Vid varje hemmamatch ska föreningen scouta matchen. I korthet innebär det att samtliga bolldueller ska kodas.

Miniminivå för kodning:
- Serve
- Servemottagning, på fem olika nivåer
- Anfall, både poänggivande, nollhandlingar och misstag
- Block


Genom kodningen genereras statistik för webben men även till det egna laget. Laget kan plocka ut stats på sina spelare var och en för sig samt lagets prestationer liksom att motståndarlaget kan scoutas.

CHECK
Innan matchen ska en check göras för att se att allt fungerar som det ska. Det bästa är att kolla av matchen redan dagen innan. I hallen kontrolleras att internet och datorn fungerar. Då både hemma- och bortalaget har tillgång till att scouta matchen kan man hjälpa varandra ifall behov av assistans behövs.

MATCHEN
I god tid innan matchstart går man igenom laguppställningarna. De spelklara spelarna ligger i databasen och hämtas upp till matchen. Välj bort de spelare som inte deltar i matchen och de som då är kvar är lagets ”roster”. Innan matchen görs även eventuella justeringar av tröjnummer samt ändrar domare och/eller coacher om det inte överensstämmer.

I undantagsfall kan ett lag komma med spelare som inte tidigare medverkat och därför inte finns i databasen. Om det är en spelklar spelare eller inte, är inget som scoutaren tar ställning till! Man lägger enkelt till nya spelare innan matchstart. Dessa kommer inte med på statistikfilerna eller poängligorna. Uppdatering sker genom en så kallad ”roster validation” efter att spelklarheten är kontrollerad. Ett meddelande ska skickas till This is a mailto link ifall detta uppstår.

Startuppställningen i seten hämtas in från escoresheet via en knapptryckning i programmet. Matchfilen ska uppdateras innan matchen sätter igång.

Under matchen scoutas varje boll för sig. Efter varje set görs en uppdatering av filen och på det sättet kan besökarna på hemsidan följa matchen ännu djupare via matchrapporten.

EFTER MATCHEN
Direkt efter matchslut laddas matchen upp. När det är klart kommer en dialogruta upp som säger att matchen är uppladdad och därmed är scoutingen avklarad. Samtidigt som uppladdningen görs kommer matchstatistiken att uppdateras.

Det är kravställt att gå igenom scouten och rätta misstagen och när det är gjort, uppdatera igen. Detta görs samma dag eller dagen efter aktuell match.

VIDEO SHARING
Elitserielagen delar sina matchfilmer med varandra.

Uppladdning görs av hemmalaget, och det ska ske senast 24.00 dagen efter match men helst redan samma dag som matchen spelas.

Nedladdning görs när som helst efter att matchen är uppladdad. Undantag är att nedladdning kan bara ske efter att laget fullgjort sina förpliktelser med uppladdning av hemmamatch.

Uppdaterad: 08 MAJ 2019 13:59 Skribent: Svensk Volleyboll
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Volleybollförbundet
Trålgränd 2
116 68 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086403050
E-post: This is a mailto link

Se all info