Hoppa till sidans innehåll

Funktionärerna


Funktionärer är föreningens ansikte utåt. De är betydelsefulla för att evenemanget ska bli så bra som möjligt. Se till att skapa förutsättningar för att funktionärerna ska kunna utföra sitt uppdrag ordentligt.

Genomgångar med funktionärerna både inför säsongsstart och inför varje hemmamatch rekommenderas.

Viktigt för helheten är att alla funktionärer är i hallen i god tid. Rekommendationen är att förberedelserna sätts igång minst 60 min innan matchstart.

SCORER
Enbart digitala matchprotokoll, kallat escoresheet, används. Scorer samspelar med domarna och ser till att poäng m.m. delas ut efter domarnas beslut. Scorern är en av föreningens viktigaste funktionärer för genomförandet av ett högklassigt arrangemang. Scorern dricker inte kaffe, läsk eller annat, utan koncenterar sig till fullo på uppdraget.

Som bieffekt från escoresheet kan man följa matchen boll-för-boll, s k livescore, på webben.

Rekommendationen är att det finns två till tre vuxna som delar på uppdraget under hela säsongen. Det bidrar till ökad kontinuitet vilket i sin tur leder till att risken för misstag minskar.

Alla är vi barn i början är ett talesätt. Det kan dock inte appliceras på scorer. Nya scorers ska slussas in så att hen kan uppgifter när det är dags att ta ansvaret.

Låt inte scoreruppdragen rulla runt som en uppgift för andra lag inom klubben. Erfrenheten är att det inte blir tillräckligt hög kvalitet då.

Utbildningar i escoresheet kan arrangeras av föreningen i samarbete med Sisu
.
Scorern är propert klädd, gärna i funktionärskläder. Om annan klädsel förekommer, se till att använda färger och mönster som inte stjäl uppmärksamhet.

POÄNGGIVARE
Vid sidan av matchsekreteraren finns en funktionär som visar poängen. Poängtavlan som nu kan vara en extern skärm till datorn finns i sekretariatet, som visar den officiella poängställningen under matchen. Därutöver finns ljustavla som visar aktuell ställning i matchen. Poänggivaren sköter dessa.

Poänggivaren ska visa de poäng som scorern dokumenterat. Poängen faller alltså ut efter en minimal fördröjning så att man inte behöver backa på poängtavlan.

Likadana krav när det gäller klädkod som för scorern.

BOLLRULLARE
Bollrullarna har en viktig funktion och syns tydligt för publiken under matchen. Se till att de har enhetlig klädsel. Rekommendationen är att alla har likadana tröjor och gärna samma färg på byxor och sneakers. Att ha en bollrullare med shorts och i strumplästen medan en annan har jeans och sneakers ger ett oprofessionellt intryck. Av samma skäl ska bollrullare inte lyssna på musik via hörlurar eller knappa på mobiltelefonen.

Det är ofta unga personer som är bollrullare. Vår rekommendation är att bollrullarna är så pass mogna att de orkar vara koncentrerade under en hel match. 13 år kan vara en lämplig minimiålder.

Ett sätt att locka mer publik är att bollrullarna framhävs som en viktig ingrediens för ett högklassigt arrangemang. Är varje bollrullare stolt över sitt uppdrag och sin förening kan denne kanske få med sig sina kompisar och föräldrar till arenan.

Det ska finnas minst 5 och högst 6 bollrullare.

Bollrullarna ska inte vara i vägen för publiken. Sätt gärna ut stolar till bollrullarna. Bollrullaren sitter, hämtar bollen, rullar bollen längs golvet och går sedan och sätter sig igen. Fördel är att sittande bollrullare inte blir lika trötta och att det ser enhetligare och proffsigare ut.

Under inspike hämtar bollrullaren bollar och lägger bollarna i bollvagnarna så att det blir enkelt för spelarna att få tillgång till bollarna. Efter inspike samlar bollrullarna in samtliga uppvärmningsbollar i bollvagnarna och avslutar med att rulla vagnarna till på förhand uppgjord plats.

Bollrullare lämnar inte ut matchbollar till spelarna i setpauserna.

Bollrullare ska under inga omständigheter bolla, med sig själv eller med någon annan, under matchen, varken under seten eller i speluppehåll som time-outer eller setpauser. De bollrullare som ska kasta bollen till servaren har tillgång till en handduk för att kunna torka av bollen vid behov.

När bollrullaren kastar bollen till spelaren tas ögonkontakt med den spelare som är på väg mot serveplats. Det bästa är att kasta ett relativt snabbt kast som studsar i golvet på väg fram mot spelaren och mer eller mindre landar i handen på spelaren. Bra för arrangemanget är att alla bollrullare kastar likadant och att man tränat innan så att det blir samma tempo på bollarna från bollrullarna.

Bollrullare ska vara på samma ställe under hela matchen, dvs de roterar inte runt mellan seten.

Bollrullare vid sekretariatet är oftast även quickmopper. Här är det viktigt att samspelet mellan andredomaren och funktionären fungerar. Rekommendation till föreningen att se golvtorkningen som en del av underhållningen.

Domarna ska gå igenom bollrullarnas arbetsuppgifter före matchstart. Men det är föreningens ansvar att utbilda bollrullarna.

SPEAKER
Hur utbildar föreningen sin speaker? Speakeruppdraget handlar om att se till att publiken trivs och att föreningens budskap kommer fram. En speaker kan bidra till att evenemanget blir ännu mer underhållande med hjälp av sin framtoning, kunskap och engagemang. Se under kapitlet Matchen.

SCOUTARE
På ungefär samma sätt som livescore visas livestatistik från matchen på elitseriewebben. Intresserade kan följa sitt lag eller alla lag i matcherna. Man följer boll för boll. Vem gjorde serveess och hur många poäng tog en spelare eller hur hög effektivitet har liberospelaren på sin mottagning? Direkt efter matchen kommer ett flertal analysdiagram upp på webben samt att poängligorna uppdateras. Spelarstatistik finns både på individ- och lagnivå.

Det mest effektiva från arrangerande förening är att det är lagets scoutare eller assisterande coach som ”kör” livestatsen. Förutom det självklara att man spar på resurserna genom färre matchfunktionärer har laget den stora fördelen att scoutingen används under matchen för analyser av det egna och motståndarlaget.

DJ
Musiken är en viktig ingrediens som gör volleybollarrangemangen unika. På samma sätt som att lagen tränar inför säsongen är det naturligt att DJ-uppdraget tas seriöst och att uppdraget förbereds. Se till att DJ:en har rätt utrustning för uppdraget. För att lyckas så bra som möjligt är det bra att DJ:en är väl insatt i föreningen, har koll på vad som är populärt och vet vilken musik som tilltalar publiken. Mer om DJ finns beskrivet under kapitlet om Matchen.

PRESSANSVARIG
Finns under kapitlet Media.

FOTOGRAF
Bilder är efterfrågade och uppskattade av många. Mer info om bilder i kapitlet Media.

VIP- OCH GÄSTANSVARIG
Fundera igenom vad föreningen kan göra för att se till att ta hand om sina Vip-gäster på bästa möjliga sätt. En person ansvarar för uppdraget.

ENTRÉVÄRD/BILJETTFÖRSÄLJARE
Se under kapitlet Matchen.

PUBLIKVÄRDAR
Se gärna till att det finns publikvärdar vid arrangemanget. Det kan vara en person som visar vägen, svarar på frågor, säljer lotter, säljer in paustävlingar odyl. Utse gärna personer som är utåtriktade och förmedlar föreningens varumärke.

HEJAKLACKSLEDARE
Fundera över på vilket sätt som din förening kan skapa stämning. Det kan vara en eller flera som har i uppgift att entusiasmera publiken och skapa positiv stämning.

DOMARVÄRD
En domarvärd välkomnar och servar domarna. Meddela domarna vem det är samt telefonnummer.

PAUSUNDERHÅLLARE
En person är ansvarig för underhållningen och håller kontakt med externa gäster. Dessa kanske tar med sig egen publik? Vad kan föreningen göra för att de ska stanna matchen ut?

Eventuellt kan det hållas tal före matchen eller att någon i föreningen ska premieras för gjorda insatser. Det sista är ett mycket bra sätt att skapa känsla för klubben.

PRISUTDELARE
En person ansvarar för priserna som delas ut efter match. Personen samordnar det hårda (priser) med det mjuka (personer som ska få pris eller vara utdelare).

SJUKVÅRDARE
Föreningen ansvarar för att ta hand om skador och därför ska det finns förbandslåda tillgänglig vid match. Se till att ha en ansvarig person på plats.

Att ha sjukvårdskunniga personer skapar trygghet för både föreningen och gästerna. Kolla vem inom föreningen som kan ha rätt kompetens för uppdraget.

SÄKERHETSANSVARIG
Föreningen ansvarar för publikens säkerhet och ska vara förberedd på oförutsedda händelser. Skapa gärna en handlingsplan för hur olika situationer ska hanteras.

Vad händer om anläggningen ska tömmas vid brand och panik uppstår? Vad händer om påverkade personer stör och hur får man dem i så fall att lämna hallen utan att det uppstår kaos. Eller vad görs om ett gäng kommer med avsikt att förstöra?

RODDARE
Det finns säkert behov av att plocka fram och ta undan en hel del utrustning. Bäst för föreningen är troligen att skapa arbetslag som sköter detta. Ena gången är man roddare före match, nästa gång efter match? Det ska vara helt ok att kunna njuta av volleybollmatchen efter att ha gjort sin insats eller innan man ska göra sin arbetsinsats.

EVENTPRODUCENT
För att på bästa sätt ta ansvar för helheten vid arrangemanget kan det vara en fördel att ha en tillsatt person. Producenten är spindeln i nätet för evenemanget som helhet.

Uppdaterad: 09 MAJ 2019 06:36 Skribent: Svensk volleyboll
Epost: Adressen Gömd

bu_ramlinje-1

vb_ramlinje-1

bv_ramlinje-1

sv_ramlinje-1


FÖRBUNDSSAJTER

 

 

 

 


FÖRBUNDSSPONSORER

mikasa_ramlinje


 VI STÖDER

 

Postadress:
Svenska Volleybollförbundet
Trålgränd 2
116 68 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086403050
E-post: This is a mailto link

Se all info