Hoppa till sidans innehåll

Media


MEDIA
Media är en nyckelfaktor för att skapa uppmärksamhet kring föreningen och elitserielaget. Sponsorer, andra spelare, fans, publik, medlemmar och många, många fler - alla vinner på att media berättar om just ditt lag. Hela Svensk volleyboll vinner på att just ditt lag kommer i fokus. Både lokal och rikstäckande media är intressant för alla.

PRESSANSVARIG
Föreningen bör ha en utsedd person som är pressansvarig, som känner till spelarna och laget. Gör gärna intervjuer och var med på någon träning för att skapa en relation med spelarna och lagledningen för att hitta de spännande berättelserna. Den som är pressansvarig ska vara tillgänglig för media och kunna svara på frågor och hänvisa till rätt person.

PRESSBEARBETNING
”Alla människor bär på en historia”. Det är ett känt begrepp i medievärlden. Ingen historia är för liten för att berättas. Genom att ta fram berättelser och vinklar om laget är möjligheten att lyckas nå ut större. De flesta journalister tycker om siffror och statistik. Se till att ha statistik om spelarna och laget både historiskt och i nuläget.

Vad vill en journalist ha?
- Få en nyhet
- Få bra svar
- Vara först
- Ett bra fall/exempel

En nyhet
- växer med hur många som berörs av den
- växer med den geografiska närheten
- växer med hur nära i tid den ligger
- växer om den är överraskande

En nyhet är också: Åfanismen! Dvs. ”å fan, det visste jag inte”. Det är kanske den allra bästa nyheten av alla, den typen av nyhet som triggar reportrar. Det som är känt för dig kan vara en nyhet, eller till och med en ”åfanism” för någon annan.

Fundera vilken mediestrategi din förening har för elitlaget inför och under säsongen.
Om ni har möjlighet att ta bilder under match är det uppskattat att leverera till media.
Actionbilder kan vara svåra att ta och kräver bra kamerautrustning. Om inte de rätta objektiven finns kan man ta bilder som inte är actionbilder. Dessa kan mycket väl vara intressanta i media – framförallt på olika mediers webbplatser, där kravet på upplösning och bildkvalitet inte är lika hög som i tryckt material.

Bilder är också mycket användbara i andra kommunikationskanaler för föreningen. Leverera gärna bilder till förbundet också, så kan bilderna exponeras i olika sammanhang.

PRESSBEARBETNING INFÖR MATCH
Skicka gärna ut pressmeddelande ett par dagar innan, där information om matchen finns tillsammans med en nyhetsvinkel om laget. Vinkeln kan handla om en given spelare, om coachens strategi inför matchen eller hur tidigare matcher mot kommande motståndare slutat.

Om pressmeddelandet mejlas ut bör det göras utan att alla mottagarna kan se vilka andra som fått mejlet också. En journalist vill gärna vara ensam och först med en nyhet.

De stora redaktionerna får hundratals pressmeddelanden dagligen. Risken att ditt pressmeddelande hamnar i papperskorgen är därför stor. Kontakta därför gärna de journalister som du har en relation med inför matcherna. Bjud in media och ackreditera journalister.

MEDIA PÅ PLATS
Se till att ge journalister/fotografer som är på plats ges uppmärksamhet. Ställ frågor om vad han/hon är intresserad av, om de vill göra intervjuer med någon i laget eller om det är något annat som journalisten vill få fram.

KOMMUNIKATIONSKANALER
Hur ser strategin ut i din förening för hur ni ska nå ut med elitserielaget? Fundera gärna igenom vilka kommunikationskanaler ni har och hur ni med hjälp av dessa vill skapa uppmärksamhet kring laget.

WEBBSÄNDNINGAR AV MATCHEN
Svensk volleyboll äger sändningsrättigheterna till alla elitseriematcher, inklusive Slutspelet och Grand Prix. Detta gäller all form av sändning oavsett om det är marksänd TV, webb-tv eller något annat. Inga matcher får sändas av föreningen eller annan aktör utan att Svenska Volleybollförbundet gett sitt godkännande.

HEMSIDA
En uppdaterad hemsida med aktuell information , spelprogram, bilder och resultat är en bra grund för att nå ut med information.

SOCIALA MEDIER
Se gärna till att din förening är aktiv i sociala medier och den har en aktiv facebooksida som uppdateras med nyheter. Möjligheterna att skapa interaktivitet är stora. Försök att bygga en följarbas. Fler följare ger större spridning.

TRYCKT MATERIAL
För att öka publiktillströmningen kan föreningen sätta upp affischer och annonsera i tidningen. Även digitala reklamskyltar finns på många platser där det kan vara värt att nå ut med information om matchen.

ARTIKELSAMARBETE
Svensk volleyboll och elitserieklubbarna samarbetar kring kommunikation. Parterna ska se till att via både hemsidor och sociala medier öka rapporteringen om Elitserien. Samarbetet innebär bland annat att klubbarna levererar artiklar och bilder inför och efter matcher och att de får materialet publicerat på elitseriesajten. Syftet är att öka uppmärksamheten både bland publik och media. Svensk volleyboll har tagit fram ett dokument med tips och trix. Frågor om dokumentet och artikelsamarbetet i stort hänvisas till This is a mailto link.

ÖVRIGA KANALER
Se till att hålla kommunen uppdaterad med information som de kan lägga på sin hemsida. Många kommuner har även en turist- eller evenemangssida där föreningen kan annonsera. Vilka övriga kanaler som an vara betydelsefulla finns i din omgivning?

 

Uppdaterad: 09 MAJ 2019 06:57 Skribent: Svensk volleyboll
Epost: Adressen Gömd

bu_ramlinje-1

vb_ramlinje-1

bv_ramlinje-1

sv_ramlinje-1


FÖRBUNDSSAJTER

 

 

 

 


FÖRBUNDSSPONSORER

mikasa_ramlinje


 VI STÖDER

 

Postadress:
Svenska Volleybollförbundet
Trålgränd 2
116 68 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086403050
E-post: This is a mailto link

Se all info